Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 2

• Dag 2

”Meddeleren” ankom den næste morgen, da Mark Atilius var i gang med sin morgenmad. Det var Tiberius, hans gamle ven og Lucius’ assistent.
    Ved guder, Tiberius – brummede Mark. – Jeg havde gættet at Lucius ikke var skør nok til at bruge denne kodnings metode. I stedet for en god nats søvn – hvilket er sjældent for mig – brugte jeg den halve nat på at dechifrere den. Hvordan har Lucius det?

Hah, forsøg ikke at skjule at du rent faktisk kunne lide det. Jeg kender dig Mark! – grinte Tiberius Aternius. – Lucius er fuld af energi og optimisme. Naturligvis var han ikke glad for at skulle forlade sin stilling som den Kejserlige Chef Arkitekt, men han fandt ud af at situationen har sine fordele. Nu hvor han har tid til at rejse lagt og lære den antikke arkitektur. Jeg stoppede også for at kunne hjælpe ham med det.

Hvem bygger da så nye byer nu? – Mark så overrasket på ham.
    Ingen, - Aternius så trist ud. – Imperiet har andre ting at bekymre sig om.

Vi er nødtil at stå i mod de konstante angreb og plyndringer fra hunnerne og få et venskab med egypterne, nye byer er ikke blevet grundlagt i flere år nu.
    Hvor er Lucius nu?

Tættere på end du tror! Kun en times ridt herfra – smilede Aternius. – Denne by er en grænseby, så vi har lagt vores lejr tæt på den. Vi har stadig nogle ting at forberede og så tager vi direkte til Egypten. Til pyramiderne!
    Hvad venter vi så for? Lad også med det samme! Og først nu forstod Mark, hvor meget han har savnet sin gode ven. Og nu så frem til at rejse sammen med andre og ikke alene.

Men, deres gode humør forsvandt med det samme som det var kommet, da de så den næste gæst. Det var Lucius’ bydreng – nu en ung soldat – og han var helt hvid i ansigtet.
    - Herre Aternius, herre Mark! Vi er blevet angrebet! Herre Lucius r blevet kidnappet!
    - Hvordan?! Af hvem? – Sagde Mark og Aternius på samme tid.
    - Jeg ved det ikke, det skete lige pludselig, - svarede soldaten. – vi ved ikke en gang hvordan de så ud. Kun antallet af tropper.
    - Tag det roligt! Sommetider kan indirekte beviser fortælle os mere end du tror. Hvor mange tropper var der og hvor mange råstoffer stjal de?
    - Ifølge vores beregninger, var der 78 infanteri tropper og 24 på hesteryg. Og de stjal 4860 råstoffer i alt.
    - Det fortæller os en hel del – svarede Mark. – nu ved vi i det mindste hvilken folkeslag den hær tilhørte.

Opgave 2: Hvilken folkeslag plyndrende lejren og hvilke typer tropper tog del i angrebet? (Troppere brugte deres fulde bæreevne).
    Jeres svar skal postes i denne tråd så jeres besvarelse er skjult og ingen andre kan kopiere jeres svar.
    Opgaven lukkes for nye indlæg d. 14. september 2017 kl. 14:00 UTC+2

Tips: Kirilloid er jeres ven

ridder_huma_sig.png

Members of the Travian Team works on a voluntary basis and are therefore not available 24 hours a day.

The post was edited 4 times, last by Ridder Huma ().

• Dagens opgave nummer 2:

Folkeslaget er Hunnerne.

Og de anvendte tropper er:

Infanteri, antal; 78 tropper: Bueskytter, deres bæreevne = 30; 78*30=2340
    Hesteryg, antal; 24 tropper: Skarpskytter, deres bæreevne = 105; 24*105=2520

Total bæreevne: 2340+2520 = 4860

• Det eneste der kan siger med sikkerhed er at det ikke var germanere, da deres bæreevne er for stor (de er for grådige) til at det kan være dem.

For hver af de 4 andre folkeslag findes der mindst en sammensætning af tropper, hvor det er muligt at opnå en samlet bæreevne på 4860 råstoffer.
    Bevis for dette findes i tilknyttet fil. Helte opgave 2, bæreevne..pdf

For at kunne afgøre det hvilket folkeslag der står bag angrebet, ville informationer som samlet angrebs styrke eller minimums hastighed for være nyttig.