[NO] Heltens Eventyr - Dag 1: Hvordan havne i trøbbel

• "Edward!" morens stemmer lød forstyrrende nær, og gutten falt nesten ned av treet.
    "Hvor mange ganger har jeg sagt til deg at du skal slutte å stirre på naboene? Det er ikke høflig!" Hun ga ham et raskt tilgivende smil før det bleknet igjen.
    "Stjal du noe fra den gamle mannnens hus?"
    "Jeg fant det på utsiden!" svarte gutten, mens han unngikk å se sin mor i øynene, "Det ser ut som en gammel gåte og jeg vil gjerne løse den, det er alt."

Oppgave: Løs gåten.

"... i landsbyen kom jeg over en haeduaner og en druideridder som hadde en veldig merkelig oppførsel.
    Haeduaneren løy hver mandag, tirsdag og onsdag, men han sa sannheten de andre dagene.
    Mens druideridderen løy hver torsdag, fredag og lørdag, men sa sannheten de andre dagene.
    "Gårsdagen var en av de dagene jeg lyver," sa haeduaneren.
    "Gårsdagen var en av dagene hvor også jeg lyver," sa druideridderen.

Hvilken dag i uken kom de med denne påstanden?

Husk at du bare har 24 timer på å løse gåten.

Svarene skal skrives som svar på dette innlegget.
    Derimot vil ikke svarene være synlige før de godkjennes av moderator etter at dagens oppgave er over, det vil si kl. 10:00 dagen etter at innlegget er lagt inn.

• Torsdag.
    Headuaner sier sannheten (igår løy han, altså onsdag)
    Druideridder, lyver på torsdag (Om at han løy igår, aka han fortalte sannheten igår.
    De snakker om Onsdag, men
    De kommer med påstanden torsdag

• Torsdag
    :gau06: Haeduaneren snakker sant, han løy på onsdag
    :gau05: Druiden lyver, han snakket sant på onsdag

Bellerophon, High Knight of the Familia Order, is renowned not only for his skill in battle but also for his valor. Always siding with the weak and upholding his devout virtues, Bellerophon has never wavered from being an emissary of justice.
    † Justice for the 96 †

• Torsdag. Da snakker haeduaneren sant, mens druideridderen lyver fordi han lyver ikke på onsdager.

• Svaret må være Torsdag.

Dette pga. at druideridderen kan lyve. og haeduaneren må snakke sant.

Tenkte først på søndag, men da Haeduaneren må snakke sant, går ikke det an.

Norsk Fire and sand 3x
    -Stomperud

• Haeduaneren snakker sant på torsdag, fredag, laurdag og sundag, medan han lyg dei fyrste tre dagane i veka. Medan druideridderen lyg dei fire siste dagane i veka, men snakkar sant på mandag, tysdag og onsdag. For at utsegna skal passe saman med kvarandre og med dagane dei lyg og snakkar sant, kom dei med utsegnet på ein torsdag.

Aftu - no4