[SE] Dag 5: Hantverkarens labyrint

• Till ers kejserliga höghet,

Som du säkert redan vet från mitt tidigare meddelande, var den första vulkanen inte den rätta. Jag fortsätter därför vidare mot Syrakusa. Ju längre söderut jag reser, desto fler romerska bosättningar stöter jag på. Vägarna är i utmärkt skick och deras imponerande ingenjörskonst låter dem utveckla sina byar riktigt snabbt. Regionen har just bosatts och byarna är fortfarande små.

Vulkanen omges av tjock skog och enorma berg; det hade varit väldigt svårt att ta sig fram om jag inte hade haft min trofaste följeslagare. Vid flera tillfällen hittade han en väg genom tjock skog som verkade ogenomtränglig. Vägen var lång och jag var utmattad. Till slut besteg jag det sista berget och fann det sista hindret på min väg. Ja, den första hantverkaren måste verkligen ha bott här ett tag. Han är den enda som kan ha byggt denna labyrint!

Skylten vid labyrinten var skriven med vårt gamla alfabet och innehöll en del information:

• Labyrinten är full av dödliga fällor, men det finns en säker väg genom den. En uppmärksam utforskare märker att vissa stenplattor som utgör labyrintens golv har bilder föreställande trä, lera och järn.
    • Du måste passera dem i rätt ordning (trä, lera, järn, trä, lera, järn, o.s.v.).
    • För att nå utgången oskadd måste du kliva på exakt 17 sådana bilder.
    • Du behöver kliva på vissa plattor två gånger. Plattorna är dock för stora för att hoppa över och du kan inte vända tillbaka. När du har klivit på en platta med en bild kan du bara fortsätta framåt.

Uppgift: Hitta en säker väg genom labyrinten
    Du lämnar ditt tävlingsbidrag genom att svara på detta meddelande.
    Ange ditt kontonamn och server du spelar på när du svarar på gåtan
    Du har till den 24 september 2018, kl. 10:00 på dig att svara.

PS. Vissa av uppgifterna kräver att du laddar upp bilder på forumet. Har du problem med att ladda upp bilagor på forumet, vänligen använd någon av följande uppladdningstjänster och dela en länk till ditt svar: