We are testing a brand new User Interface, a new background and some other small changes on our PTRx3 gameworld! 🎨
📌 PTR is the acronym of Public Test Realm. PTRs are used to test patches before we release them to the public. Unlike standard game worlds, you’re one of the first people testing a new build which can often be unstable or otherwise non-functional. Accessing the PTR and reporting bugs is one of the biggest services you can provide ❤️

➡️ Join now ⬅️

✍️ ➡️ Give your feedback about the new User Interface
✍️ ➡️ Give your feedback about the new Backgrounds
  • Ik heb jarenlang gedacht dat dreigen binnen travian niet mocht. Blijkbaar zijn de regels hierover veranderd?

"Betaal de grondstoffen en we laten je met rust, anders ben je prioriteit nummer 1 om te vernietigen"

Ik kreeg dit naar mij toegestuurd. Volgens een multihunter is dit gewoon toegestaan, omdat het geen real life dreigement is als "ik weet waar je woont, als je geen grondstoffen stuurt, kom ik bij je langs". Terwijl het juist realistischer is, dat een account wordt gesloopt, dan dat iemand echt fysiek jouw woonadres weet te achterhalen en langskomt.

Hoe kan het dat dergelijke teksten toegestaan worden binnen travian? Op basis waarvan zijn de regels aangepast, dat je spelers mag benaderen om hen grondstoffen te sturen en te dreigen met aanvallen, als ze dit niet doen?

Beseffen MH wel wat de consequentie is als dit soort acties worden toegestaan? Iedere grotere speler zal vanaf het begin van het spel alle kleine spelers om zich heen gaan bedreigen en grondstoffen eisen. Of andere dingen eisen: een ander verhaal is dat iemand onder druk is gezet om zijn veeg op een bepaalde speler te gooien, anders zou hij gesloopt worden. Multihunters snappen niet wat hier mis mee is en hoe dit soort acties het spel verpesten als dit "legaal" is?

• Het ligt er ook een beetje aan hoe je met deze 'dreigementen' omgaat. Ik denk namelijk dat je het merendeel van die dreigementen al niet serieus moet nemen. Bovendien is het voor grotere spelers veel efficiënter om iemand kapot te schieten en te gaan farmen dan dat je zo'n IGM zou sturen. Op het versturen van grondstoffen zit namelijk een limiet en op farminkomsten niet. Ik zou persoonlijk zulke 'dreigementen' dus lekker negeren.

Wat betreft die veeg, als het door bijvoorbeeld een allyleiding gezegd wordt, dan zou ik me toch eens goed afvragen of je daar wel wil zitten als er op die manier gecommuniceerd wordt. Mocht het door eventuele vijandige ally's gezegd worden, dan vraag je toch gewoon je eigen ally om hulp. Ben je niet opgewassen tegen degenen die de 'dreigementen' uiten dan zal je vroeg of laat toch wel aan de beurt gekomen zijn om gesloopt te worden.

Ik denk dus ook niet dat dit een taak voor de MH is.

NL1 (2015): Bowser - W!cked
    NL1 (2016): Alfabet - Het Toetsenbord!
    NL3 (2016-2017): Nemo - FM
    NL5 (2016-2017): Deadpool - The Purge
    NL1 (2017-2018): Acid Rain - Vertigo

NL2 (2018): Thanos - STRAK!

COM3 (2018-2019): Struukn Duukn - Pirates

NL5 (2018-2019): Freddy Heinekip - BK

• Een ervaren speler zal niet onder de indruk zijn, maar een nieuwere speler wel. En het kan om van alles gaan. Grondstoffen, dorpen, deffer worden, maar ook spionage.

Imo kan je het ook omdraaien: als iemand echt sterker is dan een speler, dan kan hij ook gewoon aanvallen sturen en heeft hij deze dreigementen niet nodig. Onderhandelingen kunnen altijd nog gestart worden door de verdedigende speler. Ook kan een aanvallende speler aangeven open te staan voor onderhandelingen, zonder enig dreigement.

Imo blijft het een vorm van bedreigen die niet zou moeten kunnen in dit spel. En een walgelijke manier van omgaan die aangemoedigd/beloond wordt. "doe dit voor mij, of anders..." Kwestie van fatsoenlijk met medespelers omgaan, ipv chanteren. Chantage toestaan zal de verschillen tussen grote en kleine spelers groter maken. Een grote speler kan uit chantage zijn voordeel doen en zo tientallen spelers zijn account laten pushen. Een dreigement van een kleine speler wordt niet serieus genomen. En gezien al veel servers gedomineerd worden door 1 sterke alliantie, wil je die verschillen niet nog groter maken. Om meer dan een reden dus onwenselijk.

• Travian: Legends is een oorlogs spel. Dit soort tactieken, dreigementen en intimidatie behoren daarbij en zijn (tot op zekere hoogte) te verwachten.

De Multihunter is correct, zolang het niet persoonlijk op de man af is zijn dit soort boodschappen inderdaad toegestaan.

Voor een nieuwe speler zal dit intimiderend zijn, en ik hoop dan ook dat de speler in kwestie hulp zoekt bij zijn/haar alliantie.

groeten,

Minke

• Maar als beginnend speler is dat toch niet te doen, heb het zelf een keer gehad jaren terug. Had geen ally, speelde misschien 20min per dag maar toen werd ik gefarmd dan vraag je of iemand er mee wil ophouden maar dan krijg je zo'n dreigbericht of een onredelijk veel GS per dag naar die speler sturen, wat ik zelf destijds nog niet eens produceerde per dag.

Ik snap het punt van beide kanten wel, maar als nieuwe speler zoiets tegenkomen ga je toch denk van: "zal ik dit wel spelen?" En zo komt er ook geen nieuw bloed in het spel.

:rom01:[BIER]HeroHackerNL '18(TTQ] :rom01:[TFD]ThatDutchGuy '18-'19(TT)

:gau01:[DEF]ThatDutchGuy '18-'19(NLX)

• Volgens mij waren er vroeger wel bepaalde regels wat wel en niet mocht.

Zo was er ook een scenario als bijvoorbeeld iemand zijn troepen in je vallen liep.

• Imo kan je het ook omdraaien: als iemand echt sterker is dan een speler, dan kan hij ook gewoon aanvallen sturen en heeft hij deze dreigementen niet nodig. Onderhandelingen kunnen altijd nog gestart worden door de verdedigende speler. Ook kan een aanvallende speler aangeven open te staan voor onderhandelingen, zonder enig dreigement.

Imo blijft het een vorm van bedreigen die niet zou moeten kunnen in dit spel. En een walgelijke manier van omgaan die aangemoedigd/beloond wordt. "doe dit voor mij, of anders..." Kwestie van fatsoenlijk met medespelers omgaan, ipv chanteren. Chantage toestaan zal de verschillen tussen grote en kleine spelers groter maken. Een grote speler kan uit chantage zijn voordeel doen en zo tientallen spelers zijn account laten pushen. Een dreigement van een kleine speler wordt niet serieus genomen. En gezien al veel servers gedomineerd worden door 1 sterke alliantie, wil je die verschillen niet nog groter maken. Om meer dan een reden dus onwenselijk.

Dat omdraaien deed ik volgens mij ook al, als de sterkere speler echt wil dan krijgt ie de grondstoffen toch wel. Dus hoef je zo'n dreigement niet serieus te nemen. En zoals ik al eerder zei, dat pushen is totaal niet efficiënt als je het vergelijkt met farmen en kapot schieten gezien de limiet die er op pushen zit en niet op farmen. Dus een echt fatsoenlijke speler zal niet dreigen en dus zullen het de middelmatige spelers zijn die met zo'n dreigement komen en dan zou ik ze gewoon recht in hun gezicht uitlachen.

Maar als beginnend speler is dat toch niet te doen, heb het zelf een keer gehad jaren terug. Had geen ally, speelde misschien 20min per dag maar toen werd ik gefarmd dan vraag je of iemand er mee wil ophouden maar dan krijg je zo'n dreigbericht of een onredelijk veel GS per dag naar die speler sturen, wat ik zelf destijds nog niet eens produceerde per dag.

Ik snap het punt van beide kanten wel, maar als nieuwe speler zoiets tegenkomen ga je toch denk van: "zal ik dit wel spelen?" En zo komt er ook geen nieuw bloed in het spel.

Als je 20 min. per dag speelt dan word je vroeg of laat toch wel een farm, met of zonder dreigbericht. Bovendien, de hoop op fatsoenlijk nieuw bloed kan je sowieso al wel opgeven. De spelersaantallen zijn nou niet echt aan het toenemen de laatste tijd. Daar zal een 'dreigement' meer of minder ook niet zo veel verschil meer in maken.

NL1 (2015): Bowser - W!cked
    NL1 (2016): Alfabet - Het Toetsenbord!
    NL3 (2016-2017): Nemo - FM
    NL5 (2016-2017): Deadpool - The Purge
    NL1 (2017-2018): Acid Rain - Vertigo

NL2 (2018): Thanos - STRAK!

COM3 (2018-2019): Struukn Duukn - Pirates

NL5 (2018-2019): Freddy Heinekip - BK

• Als je 20 min. per dag speelt dan word je vroeg of laat toch wel een farm, met of zonder dreigbericht. Bovendien, de hoop op fatsoenlijk nieuw bloed kan je sowieso al wel opgeven. De spelersaantallen zijn nou niet echt aan het toenemen de laatste tijd. Daar zal een 'dreigement' meer of minder ook niet zo veel verschil meer in maken.

Dat klopt wel ja, maar daarbij was ik 10-11 jaar oud destijds, zoveel computer speelde we toen niet. Maar dat is toch afschrikkend voor sommigen? En klopt NL domein is niet leuk meer.

:rom01:[BIER]HeroHackerNL '18(TTQ] :rom01:[TFD]ThatDutchGuy '18-'19(TT)

:gau01:[DEF]ThatDutchGuy '18-'19(NLX)

• ik heb het wel eens min of meer omgedraaid en een sterkere speler om hulp gevraagd.

dat is wel jaren geleden : ik weet niet of dat nog zou werken; hoe je je bericht opstelt helpt ook....

• Vind het wel grappig dat OP het dreigement blijkbaar erger vindt dan het gewoon gesloopt worden

Of iemand "gewoon gesloopt" wordt is nog de vraag he. Dat is afhankelijk van hoe goed iemand kan verdedigen, terug aanvallen of hij hulp krijgt, hoeveel andere vijanden er zijn, hoe sterk en slim beide accounts zijn.

Dreigementen zijn vaak bluf en het lukt spelers maar zelden om de dreigementen waar te maken.

Zelfs als iemand "gewoon" gesloopt wordt, hoort dat bij dit spel. Dat is het risico van travian spelen, dat je zelf gesloopt wordt of dat jij anderen sloopt.

Dreigen is imo een foute manier van omgaan met andere spelers. Zo vind ik schelden naar andere spelers ook erger dan account gesloopt zien worden. En als je dreigementen nodig hebt als travianspeler, heb ik bijna medelijden met je. Ik ben niet de enige die dit (bedreigen van kleinere spelers) als een laffe manier van travian spelen ziet. Respect win je er echt niet mee.

Als een speler, vaak groter account met veel duals, goudgebruik, diverse deffers, iedereen in omgeving gaat bedreigen kan hij daar flink voordelen uit halen die hij anders nooit zou halen zonder die grote mond. Als hij 20 (beginnende) spelers bedreigt, en 10 worden bang en gaan gs sturen, laten dorpen overnemen of worden onder druk zijn deffer, dan hoeft hij al 10 spelers niet aan te vallen en krijgt hij van 10 spelers een soort push. Als een dreigement werkt, kost het niks. Werkt een dreigement niet, kan je altijd nog kiezen aan te vallen of speler met rust te laten, afhankelijk van wat het kost en oplevert. Dan krijg je met hulp van geintimideerde spelers (die vroeg of laat toch mes in de rug krijgen) al snel een account waar de rest niet tegenop kan.

Imo niet de manier.

'T is niet het incidentele dreigen wat ik als probleem zie, wel het stelselmatig spelers bedreigen en daar voordeel uit behalen. En erge is dat dit steeds meer voorkomt. En niks tegen te doen, dankzij keuze van MH om dit niet aan te pakken.

• Op het moment dat de MH dreigen gaan verbieden ga je spelers krijgen die zich 'bedreigd' gaan voelen door dat ze hun gettertools moeten updaten ofdat ze uit opdracht van de allyleider iemand met een katapush moeten helpen. Waar ligt de grens? En wie gaan de grens opzoeken? Het blijft een oorlogsspel waarbij dreigen ook een middel is om je macht te tonen. (Begrijp me goed, ik vind dreigen zelf ook belachelijk, maar het verbieden zou nog belachelijker zijn)

• Als je zelf actief communiceert met spelers in je omgeving, merk je heeeeeel snel waar enige vorm van spel-etiquette te vinden is. Dreigen, dus angst proberen in te boezemen om iets gedaan te krijgen, is van alle tijden en elke windstreek en in mijn ogen sinds mensenheugnis de meest laffe manier om 'macht' te veinzen. Naast dreigen zijn er nog veel meer kinderachtige acties op veel servers, daarom: zoek eerlijke, wellicht streng-maar-rechtvaardige en/of beleefde spelers om je heen, want ze zijn er écht! Dat maakt het spel m.i. veel en veel leuker.

• Tja. Wat mij betreft hoort dit gewoon bij het spel. Als ik in oorlog ben met een paar groepen, en geen zin heb in nog meer hooi op de vork, maar een of ander groepje loopt een beetje te kloten, wat is er dan mis mee om te proberen om die dreigend af te bluffen? Valt niet echt te bannen dit. Dit komt over alsof de spelers die 'bedreigd' worden een dikkere huid moeten groeien.

Schelden is trouwens iets heel anders, dat niks meer met het spel te maken heeft. Dat is een persoonlijke aanval. Dreigen niet, tenzij het in de trant is van "ik kom naar je huis" etc.

• Op het moment dat de MH dreigen gaan verbieden ga je spelers krijgen die zich 'bedreigd' gaan voelen door dat ze hun gettertools moeten updaten ofdat ze uit opdracht van de allyleider iemand met een katapush moeten helpen. Waar ligt de grens? En wie gaan de grens opzoeken? Het blijft een oorlogsspel waarbij dreigen ook een middel is om je macht te tonen. (Begrijp me goed, ik vind dreigen zelf ook belachelijk, maar het verbieden zou nog belachelijker zijn)

Dat is exact de reden waarom we die regel geschrapt hebben.

Voorheen mochten grotere spelers kleinere spelers niet lastig vallen met zulke dreigementen, maar mochten de kleinere spelers wel de onderhandelingen openen.

Wat kreeg je dan? Dat grotere spelers de kleinere spelers strategisch met kata's gingen bestoken zodat de kleinere speler uiteindelijk kwam vragen wat hij kon doen om het te stoppen.

Om vervolgens belachelijke eisen om zijn/oren te krijgen.

En dan werd de grotere speler alsnog gerapporteerd voor bedreigingen.

Diplomatie hoort bij het spel, en een bericht als "geef mij x grondstoffen per dag anders schiet ik je account aan gort" is diplomatie.

Net als de vraag om je startdorp met rust te laten tot je 3 dorpen elders hebt opgebouwd diplomatie is.