Via Dolorosa - Codex Victoria is Finally over

🔥 Travian: Shadow Empires 🔥 Open Beta Starts soon!
Check out the new version of the Annual Special before anybody else by registering to the Open Beta Gameworld.

You will be able to register in

➡️ here ⬅️
  • Surprisingly no one was willing to write any official victory speech, but this one is my personal writing about server. Of course victory was not so great achievement this time, but at least some people deserve special thanks and I deserve some kind of therapy. I have no intress to make deeper analysis and propably I´m not even right person for that. I had no leader status and I represent only myself.

I started this server only because I had made a promise to a very good player. Of course I have quit playing this several years ago many times, like most of us. We knew for sure that there will be at least one mostly finnish alliance against us but we expected other good alliances too. Unfortunately we were horribly wrong but we truly hoped that we still have a chance to make this server fun.

We have our own issues and storms: many skillful players and strong personalities makes together biggest waves. While we had issues with strong teamspirit, almost only worthy opponent alliance struggled to keep up with our proggress pace. Our tactics crossed a bit in a way that in this case turned for our advantage.

Many things happened after this, I don´t even want to go all details. This game form made for example proxy accounts possible and many messages in discord were about cheating, breaking deals, telling lies, trying to manipulate someone etc. Even people in their own alliances didn´t always agree on how things should be done. In my opinion there is no sense try to find specific reasons afterwards. Things escalated quickly before december when it was clear, that this server is already done. Many accounts deleted and others mainly stayed hanging around. I truly don´t envy leaders, who tried their best in terrible situation.

My only regret is that I was really looking forward this round with this great team and this server kinda was waste of time more or less. I´m still very happy that I met so many new great players and great personalities. I also respect many opponent players, thank you for making this server at least somehow playable.

This server was a good example what kind of issues Travian has these days. Mainly lack of players makes some rounds boring and impossible to enjoy. Also pay to win - system and slighty unbalanced races makes a difference. I have been thinking, is this the way servers are gonna be in the future? Should I change into some other game? are com- servers only hope? Community and players have been my main reason for years, game itself is not priceless and these issues makes it harder every year. Maybe this time "too good Premade" was one big issue.

This time I´m not gonna make a promise, that you won´t ever see me again, you propably will. I wish you all the best, hopefully I see all you skillfull, fun and great players in future servers too.

Thank you all, this round was definitely not great one but maybe next ones are better!

Yours,
    ❤️ Nyx /Psycho Devils
    Yrmy

p.s. XMike, you rock, you are one of my favourite person and I will happily always save you from Arkki.

Jännittävää kyllä, kellään ei ollut mielenkiintoa tai halua kirjoitella sen kummempia voittopuheita. En itsekään koe toki tätä voittoa sellaisena, jolla viitsisin kehuskella, mutta ehkä jonkunlaisessa terapiamielessä monen kanssa keskustelleena sekä omista että vihollisleiristä, ajattelin kuitenkin lyhyen avautumisen suorittaa ihan luvan kanssa. Jotkut teistä ansaitsevat myös lyhyet kiitokset. Mainittakoon, että jätän tiukemmat ja tarkemmat serverianalyysit vähemmälle, koska koen ne aika tarpeettomaksi, enkä varmasti olisi edes pätevin tai oikea ihminen sitä tekemään. Mainittakoon myös, että edustan subjektiivista omaa näkökulmaani keskustelujen ja oman näkemykseni mukaisesti. Tätä ei voi pitää täysin objektiivisena, sillä en ollut edes johtotason pelaaja serverillä.

Omalla kohdalla serveri oli vähän kiikunkaakun aloittamisenkin suhteen, olin ikäänkuin lopettanut (taas) edellisen serverin jälkeen, niinkuin me kaikki aina teemme. Virallisesti taisin lopettaa Travianin vuonna 2012. Kohtalokseni koitui lupaus erinomaiselle pelaajalle, jonka kanssa en ollut yhtään serveriä pelannut samassa liitossa. Houkutus ja addiktio veivät lopulta liikaa mukanaan ja periaatteen vuoksi vedin vielä yhden pelaajan mukanani soppaan.

Serverin alussa oli tiedossa ainakin kaksi ennakkoon rakenneltua liittoa, oletuksena oli useamman liiton soppa, josta olisi mahdollisuus saada vääntöäkin aikaiseksi. Jo heti alussa tuli selväksi, että näin ei tulisi käymään, mutta tietynlainen toivo pelillisen ilon suhteen eli vielä pitkään serverin aloittamisen jälkeenkin.

Samaan aikaan kun meidän liitossamme käytiin hetkittäin aika raivokkaitakin yhteenottoja ja yhteenhitsautumisen tai sen puutteen kasvukipuja niin toinen, lähes ainoa varteenotettava liitto jäi joka päivä jälkeen monella saralla. Taktiikkojen mennessä vähän ristiinkin moni asia meni ennakoitua paremmin Yrmyn hyväksi. Mitä kaikkea tapahtuikaan ja meni vikaan sen jälkeen, en edes mene syvällisemmin siihen tai ota enempää kantaa, koska syitä tilanteeseen on useita. Pelimuoto mahdollisti esimerkiksi proxytilejä; Discordin privat lauloivat syyllistämistä, loanheittoa ja sopimusrikkomuksia puolin ja toisin puhumattakaan jo liittojen sisällä omien kesken syntyneistä erimielisyyksistä ja linjauksista. En todellakaan ole kateellinen liiderin hommasta tällä serverillä. Tilejä meni kovaa vauhtia deleen ja lopulta joulun paikkeilla tuli selväksi, että serverillä ei käytännössä ollut enää mitään tehtävissä. Vastapuolella lähes koko liiduporukka heitti hanskat tiskiin tai tilit deleen ja loppupoppoo jäi lähinnä paikalle hengailemaan. Lievistä elvystysyrityksistä huolimatta suurin osa pelaajista menetti kaiken mielenkiintonsa ja pelillinen tekeminen alkoi keskittymään lähinnä serverin lopun odottamiseen. Osa siirtyi uusille servereille, osa roikkui mukana ja sisukkaasti toteutti itseään millään lailla loppuun asti. Mutta mikää ei enää ollut ennallaan, eikä pelillisessä mielessä serverissä ollut enää mitään järkeä.

En itse jää kaipaamaan syyllisten esiinkaivamista. Enemmänkin minua jäi harmittamaan se, miten loistavassa tiimissä aikani meni osittain hukkaankin. Kaikesta sekoilusta huolimatta, minulla oli ilo kuulua erinomaisten pelaajien joukkoon, joiden taito tällä serverillä katosi kaiken muun alle. Olin tosissani odottanut peliä tämän tiimin kanssa, mutta kokemus jäi laimeaksi ja vajaaksi. Enkä väheksy myöskään vastapuolien pelaajia, joista olisin halunnut ottaa mittaa vähän paremmissa olosuhteissa. Oma motivaationi katosi alkuvuodesta ja pelasin luokattoman kehnosti loppuajan, eikä sille ole mitään tekosyytä. Vain lässähtänyt serveri ja kyvyttömyys kaivaa itsestään mitään intoa sen jälkeen. Toki en itseäni laskekaan loistavien pelaajien joukkoon tavalla, jolla sen pelillisessä mielessä itse määrittelen.

Kaikki ne, jotka minuun ovat travianuransa aikana tutustuneet harvoin minua hyvässä tai pahassa unohtavat. Jo yksinkertaisesti siitä syystä, että tuon tullessani kanaville järkyttävän määrän melusaastetta, biisilinkkejä, kyseenalaisia FF-höpsötyksiä ja annoksen mustaa ja mautonta huumoria. Riippumatta siitä pitääkö minusta vai ei niin olen aina ja ehdottomasti tiimipelaaja ja äärimmäisen lojaali omilleni. Voin yleismaailmallisen ympäripyöreästi pyytää anteeksi satunnaista terävää ulosantiani, jankuttamista ja asioiden kyseenalaistamista. Tiedän olevani todella kehno rivari ja haluan asioiden hoituvan tai vähintäänkin perustelun tai vastauksen, miksi mikäkin asia on tietyllä tavalla. Hetkittäinen huonoksikin tulkittava käytökseni on usein seurausta vain tiimitoverien puolustamisesta tai tarpeesta saada asiaan selvyys.

Tällä serverillä konkretisoitui ikävällä tavalla Travianin ajankohtaiset ongelmat: pelaajakato ja osittain myös epätasapaino rotujen välillä sekä pay to win-mentaliteetti. Servereille ei enää saada niin helposti oikeita taisteluita aikaiseksi ja tästä serveristä päällimäisenä mieleen jääkin pelko, onko jatkossakin serverit samanlaista "ajanhaaskausta". Olisiko syytä siirtyä comille tai vaan muiden pelien pariin? Yhteisöllisyys tämän pelin parissa viehättää minua kuitenkin henkilökohtaisesti edelleen. Itse pelkän pelin takia en varmaan enää tätä itse pelaisi. Ilmeisesti "liian hyvä Premade" oli tämän serverin yksi kompastuskivi.

Huono serveri ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, miten hienoihin, uusiin pelaajiin tutustuin tämänkin myötä. Muutama varsinkin uusi tuttavuus minun on mainittava erikseen, vaikka jokainen teistä olisi maininnan arvoinenen. Erityinen sitkeyspalkinto loppuun asti sätkineille.

Heti ensimmäisenä lämpimin kiitos koko BG2- häirikköryhmälle. Luonnollisesti oltiin huikein BG ja takuulla käytiin eniten liidujen pinnalle aikalailla koko ajan. En kadu mitään! vaikka voisi olla syytä. Jossain vaiheessa meidän kohdalla taidettiin luovuttaa ja epäilen osan oleen vaihtelevasti liidujen mute-listalla emojien bannaamisen ohella. BG2 on vaan ilmeisesti aina paras!

J-Man: Syy, seuraus ja henkilökohtainen heikkous. Vai miten se meni? Pulttasit mun capin servulla x ja siitä se ajatus sitten lähti. Haluaisin edelleen pelata jonkun verenmakuisemman serverin sun kanssa, se ei muutu. Mutta viihdyn sun seurassa erinomaisesti; olet loistavaa keskusteluseuraa myös ei-pelillisissä asioissa. Arvostan sinua pelaajana: olet paitsi taitava, mutta näet myös paljon vaivaa tilisi eteen, harva tekee niin paljon kuin sinä. Olet omalla tavallasi legenda, joka ei kaipaa selittelyjä. Travian tarvitsee jatkossakin kaltaisiasi pelaajia. On varaa olla vähän leuhka, jos on vaan tosi hyvä, näin kauniisti sanottuna :D Töttörötättähäärätreffit Hämeensillalle tilauksessa!

Sassukka: Suhtauduin skeptisesti siihen, miten meidät paritettiin dualeiksi. En kyllä katunut sekuntiakaan. Toki tiesin, että olet osaava pelaaja, mutta jollain tapaa samaistun sinuun monessa asiassa. Kahdesta sähköoravasta ei voi seurata muuta kuin salamoiva sims-soppa ja erinomainen pakkitili. Kaikki kunnia sulle siitä, miten hyvin selvisit mun kanssa samalla tilillä, se on melkoisen uniikkia. Älä katoa mihinkään!

Kipe: Kaikki kunnia sulle tämän lastentarhaksikin kutsutun porukan liiduamisesta. Itsekin etäistä liidukokemusta omaavana näin hetkittäin hyvinkin selkeästi haasteet ja ongelmat, joita käsittelit urheasti päivästä toiseen kadehdittavalla kärsivällisyydellä. Kauhun tasapainossa on ongelmansa, varsinkin kun on tekemissä arvonsa tuntevien egojen kanssa. Siiman ja ruoskan väli on yllättävän lyhyt, selvisit kuitenkin laumastasi olosuhteisiin nähden melkoisen mallikkaasti.

Xero: Liidupestin ottaminen kertoo jo toki tietynlaisesta vastuunottamisesta, joka yhä harvemmalle tänä päivänä maistuu. Meillä taisi olla vakava henkilökemiaongelma, mutta se ei toki poista sitä, ettenkö aina soisi arvostusta niille, jotka ovat valmiita vastuuta ottamaan usein hyvinkin kiittämättömässä ympäristössä.

Jone: Oot mun lempivanhus! eiku. On enää vaikea kuvitella Traviania ilman sua, olet niin kiinteä osa tätä sekoilua kaikkine ärhentelyinesi ja yöllisine kännipuheluinesi. Toki me ollaan juteltu niin paljon kaikesta, että en osaisi luopua susta, ja olet toki erinomainen pelaaja. Ihme kyllä, kestät minuakin omituisen hyvin.

(Party)Queen: Lobbaan sut mun tiimiin aina, kun saan siihen tilaisuuden. Sinusta on tullut servujen varrella myös IRL-ystävä, mutta se ei toki vaikuta pelilliseen osaamiseesi. Olet splittien, listojen ja pakitusten mestari, joka tunnollisesti laskee, simuttaa ja tekee exel-listaa tarvittaessa. Jokainen liitto tarvitsisi vähintään yhden sun osaamisella varustetun pelaajan.

Paine: Aikanaan skeptisen tutustumisen jälkeen on tullut kyllä selväksi, että olet paitsi loistava pelaaja myös huikean hauska tyyppi. Jollain tapaa meillä ilmeisesti outous mätsää mystisesti. En vaihtaisi menneitä tai uusia keskusteluja sun kanssa mihinkään. Vanavedessäsi roikkunut Johtaja oli myös kerrassaan mielenkiintoinen tuttavuus ja yhdessä muodostitte kieltämättä erinomaisen tiimin. Harmi, että tämän osalta ymmärrettävästi loppui moti kesken, uusiin seikkailuihin sitten!

Nocco: Alati harmaista hepoistaan huolissaan oleva konkari, joka jälleen uhkasi vetäytyä eläkkeelle. Lupa evättiin jo, joten keräile nyt itseäs tauon verran ja kattellaan sitten. Jos en tule sun uniin niin privaan ainakin. On aina mukavaa pelailla osaavan pelaajan kanssa, olihan susta joskus ihan seuraakin. Travianilla ei oo varaa menettää sua vielä! Kiitokset loppuajan kärsivällisestä valtausavusta, jota taisin jankuttaa kyllästymiseen saakka.

Mugetsu: "vaikka kannu o vähä vilkkaampi nyt nii laatu ei ainakaa oo parantunu." Arvostan kovasti rehellistä ensivaikutelmaasi ja oivaltavaa, tilanteisiin sopivaa huumorintajuasi. Harmillista, ettei sinunkaan timanttinen taitosi tai pakkisi päässeet parempaan käyttöön useammin, vaikka yritys olikin hyvä!

Kimbbo: Ehdin jo tottumaan omaa huumorintajuani ruokkivaan tasaiseen meme-virtaan, jonka puute varsinkin servun hiljentyessä loppua kohden teki jonkunlaisen aukon päiviini. Eipä sinun pelitaidoissasikaan mitään vikaa ole, mutta spontaanit tyrskähdykset aamubussissa olivat ehdottomasti parhautta!

Ebola (Ebonator): Oliko meillä jukeboksikisa vielä käymättä? Aiheesta eksyminen ja hullutteluun villitseminen on ihan hyvä harrastus, tulipa sitä muustakin kuin pelistä juteltua pitkiä toveja. Osaat toki erinomaisesti muutakin, kuten tälläisen selainpelin. Jos minä saan päättää, niin musta toi Ebola kuvaa sua paremmin!

R3ziner: Vaikutelmani sinusta on edelleen aika asiallisen osaava, mutta hellyit sentään kertaalleen mun FF-hömppään, siitä isot pisteet! Liiton kannalta hoidat aina homman kotiin, ja pelaajana olet mun silmissäni vakaa, luotettava ja osaava. Toivottavasti aikaa löytyy vielä tulevaisuudessakin tälle harrastukselle.

Sweety: Sut on pakko mainita erikseen, vaikka mahdollisesti olen kiitellyt sua edelliselläkin serverillä. Ottaisin sut mun tiimiini aina ja täysin kyseenalaistamatta. Hoidat aina vastuutehtävät huolellisesti. Olet napakka, jämäkkä, järjestelmällinen ja tarkka ja erittäin asiallesi omistautunut ehdoton tiimipelaaja alusta loppuun. Sinussa on kaikkia niitä piirteitä, mitä arvostan pelaajissa hyvin korkealle. Mikä tahansa tiimi voi olla sinusta aina ylpeä.

Nottis: Sinkoileva herttainen olento ja BG-karkuri - miten pystyit hylkäämään meidät! Kuvailisin sua sanalla mielenkiintoinen, mulle olet jotenkin sellainen todella omintakeinen persoona ihan hyvällä tavalla.

Karnivori: Pöllyytettävä Panda, ei taida mun yhden käden sormet riittää siihen, kun kävi sun kanssa pinna vähän kovilla. Mutta kiitettävästä vääntövastuksesta huolimatta, parhaimmillasi olet kyllä ehdottoman hyvä pelaaja ja osaat priota myös tiimisi. Tykkään sun vahvasta persoonasta, vaikka siinä on haasteensa, tiedät sen itsekin. Ainakin puolustat vahvasti visioitasi ja olet sitkeä tapaus.

Micha: huhut sinusta pitivät ehdottomasti paikkansa, Tuut ja meet yhtä nopeasti kuin mun ajatus. Jäätävän hypen ja buustin jälkeen katosit jälkiä jättämättä ja täytit osaksesi langenneen profetian ja vedonlyöntikertoimet. Mielenkiintoista, ainakin alkupeliin susta on hauskaa seuraa, kunhan suhun ei tarpeettoman paljon pelaajana tai tiimin jäsenenä totuttautu ja kiinny.

Ja sitten ne vieraat:

Finnstone: Sinuun tutustuin paremmin toisessa yhteydessä, osaat kyllä asiasi ja olet pitkän linjan, tapoihinsa hieman kangistunut pelaaja, jota ei kyllä pelaamisen suhteen tarvitse pitää kiinni kädestä. Lämmin kiitos orjista kuitenkin. Ja oli erinomaisen mukavaa tutustua suhun paremmin muutenkin, oot ihan huipputyyppi!

Vaarallinen Pekoni: Tulet ja menet mun privassa kuin possunuha, johon ei ole rokotusta tai vastustuskykyä. Mukavaa, että piipahdat aina kyselemässä kuulumisia, olet kyllä oman elämäsi persoona ja taiteilija, jota seuraa draama ja jännittävät juonenkäänteet!

Ancients: Jäin ehkä vähän kaipaamaan sua tällä serverilla omaan tiimiini. Toki hetkittäin vaihdeltiin kuulumisia, mutta ehkä sinustakin on muodostunut tietynlainen luottopelaaja, jonka puute tuntui ajoittain aika ankealta. Ehkä ens kiekalla sitten?

Nortti: Oot kyllä elävä legenda, edes sanat ei riitä kuvaamaan sua. En halua edes tylyttää sua, vaikka tälläkin serverillä onnistuit muutamissa legendaarisissa liikkeissä. Loppujen lopuksi olet vaan sympaattinen vähän sählä savolainen, joka yritti parhaansa. Tykkään susta silti!

ja sitten niin.. (karkki)Arkki. Ilmestyit serverille salamyhkäisesti kuin tyhjästä. Ensin olit pitänyt huolen siitä, että kaikille oli selvää, ettei sua olisi edes huvittanut koko serveri. Toki sen jälkeen teit myös selväksi, että olet serverillä. Ehkä sinun olisi pitänyt ottaa Gods huostaasi, vaikka ilmeisen kivasti piiskaa siellä heiluttelitkin sarkastisella otteellasi.

En tiedä millä poronpissalla oot mun merkannut, kun hakeudut toistuvasti mun seuraani vähän kaikissa yhteyksissä, ehkä pari vuotta mun dualina on vihdoin virallisesti pehmentänyt sun päätäsi. Mukavaa silti lopulta, että tännekin löysin tiesi viiltävien analyysiesi kanssa vähän tuomaan edes etäistä häppeninkiä lopunajoille, pisteet siitä. En elättele toiveita, että pääsisin sinusta koskaan eroon.

Nyt en edes enää lupaile lopettamista, jossain minuunkin ikävä kyllä vielä törmää. Toivottavasti vauhdikkaamissa merkeissä.

Kiitoksia kaikille tästä kehnonpuoleisesta serveristä, palataan asiaan paremmilla serverereillä!

Tasapuolisesti rakastaen,

❤️ Nyx /Psycho Devils
    Yrmy

Meet me on the battlefield even on the darkest night. I will be your sword & shield, your camouflage and you will be mine.

Echos of the shots ring out, we may be the first to fall. Everything could stay the same or we could change it all

So are you gonna die today or make it out alive?You gotta conquer the monster in your head and then you'll fly, fly, phoenix, fly

It's time for a new empire, go bury your demons then tear down the ceiling
    Phoenix, fly

...I'm already under your skin 'cause I'm the big bad wolf, now let the games begin.

Stars can't shine without darkness

tg_TL-DQ4_970x250_181126.jpg