Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 3

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 3

Dag 3
    Siden tidlig morgen havde Mark været meget bekymret og ventet på nyt fra de spejdere der var sendt ud i byen.
    Til hans skuffelse, bragte de intet nyt. Det var som om hunnerne forsvandt ud i den blå luft efter angrebet, og hans håb om at se sin ven i live blev mindre og
    mindre som tiden gik. At finde en lille gruppe af ryttere på en grænseløs slette var kun en smule lettere end at lede efter en nål i en høstak.
    Formålet med dette overfald var også et mysterium. Hvis de ville have løsesum, så hvorfor så skjule sig? Bar nogen et gammelt nag?
    Men Lucius var en af de få som - selv med den stilling han havde i imperiet - ikke havde nogen kendte fjender.
    Hvad kunne en gammel arkitekt være værd for en nomadisk stamme?
    En pludselig lyd distraherede Mark fra sine bekymrede tanker.

- Ahem ... Som jeg kan se, hr. karavanefører, så havde den gamle mine virkelig en anden udgang, siden du står her i sikkerhed og ikke dybt begravet under jorden?
    - Mark genkendte straks den gamle sigøjner som han havde mødt før og huskede sin flugt fra bjergminen.
    Men før han besluttede hvad han skulle gøre ved den gamle svindler, sagde hun:
    - Jeg vil give dig et tilbud: hvis du hjælper mig, fortæller jeg dig hvem der angreb arkitektens lejr og hvor du kan finde dem.
    Mark tøvede ikke et sekund.
    - Hvad skal jeg gøre?
    - Der er et lille stykke tøj, som jeg gerne vil beholde som et godt minde.
    - kvinden smilede listigt. - Et gammelt bælte med et spænde lavet af en flodsten, ikke noget særligt værdifuldt.
    Det er gemt i en af de tre kister som tilhører en gnaven alkymist, som bor i nærheden. Jeg har for nylig hjulpet ham da han for vild i skoven, og som tak for hjælpen lovede han at give et sandfærdigt svar på et af de 4 spørgsmål jeg stiller.
    Og hvis jeg gætter hvilken kiste han har bæltet i, vil han give mig det. Hvis du hjælper mig med at få bæltet, så vil jeg fortælle dig vejen til lejren hvor hunnerne holder din ven fanget!
    - Jeg tror stadig ikke et ord du siger, gamle heks. - sukkede Mark. - Men som det ser ud, så har jeg ingen andre muligheder for at redde min ven, end at gribe efter dette halmstrå.

Opgave 3: Hvilke 4 spørgsmål skal sigøjneren spørge alkymisten for at vide hvilken kiste bæltet er i? (Alkymisten svarer kun ja eller nej og der er kun 3 kister, samt kun et svar er sandfærdigt og 3 svar er usandfærdigt).

Jeres svar skal postes i denne tråd så jeres besvarelse er skjult og ingen andre kan kopiere jeres svar.
    Opgaven lukkes for nye indlæg d. 15. september 2017 kl. 14:00 UTC+2
    Har du et spørgsmål? Du kan finde svaret her: Answers
    Nyttige links: Spilleregler, Server Status, Facebook Travian Danmark.

Medlemmer af Travian-Teamet arbejder på frivillig basis og er derfor ikke tilgængelige 24 timer i døgnet.

The post was edited 1 time, last by Ridder Huma ().

• Elementært:
    Første spørgsmål er: Er bæltet i kiste nummer 1?
    Næste spørgsmål: Er bæltet i kiste nummer 1?
    tredje spørgsmål: Er bæltet i kiste nummer 1?
    Fjerde spørgsmål: Er bæltet i kiste nummer 2?

Hvis der svares ja én gang betyder det at bæltet er i kiste 1
    Hvis der svares ja to gange og nej én gang, betyder det at bæltet ikke er i kiste 1, men at det sande svar er gået. Bæltet er altså det modsatte sted ift. svaret på kiste 2
    Hvis der svares ja tre gange betyder det, at bæltet ikke er i kiste 1, og at det sande svar er tilbage. Man kan derfor roligt stole på det sidste svar ang. om bæltet er i kiste 2, og så aggere rationelt ud fra det.

/Papagøjen
  • Det kan løses ganske simpelt, vi skal blot have afgjort hvornår han lyver.

Ligesom ved alle andre eksperimenter er vi nød til at have en konstant. Her kan vi vælge kiste nr 1 som vores konstant.
    Der efter kan vi spørge 3 gange om bæltet er i kiste nr 1.

Der er nu to muligheder, enter en bæltet i kiste nr 1 eller så er den ikke.

Hvis den er i kiste nr 1 vil der være to mulige kombinationer af svarene:

1. 2 x Nej (løgn) og 1 x ja (sandhed)
      Hvilket føre til at den er i kiste nr 1.
    2. 3 x Nej (løgn)
      Hvilket føre til at den er i kiste nr 1.
    Hvis den ikke er i kiste nr 1. er der to mulige kombinationer af svar:

1. 3 x Ja (løgn)
      Hvilket føre til at han skal svare sandt på det sidste spørgsmål.
      Hvis man så spørg om den er i kiste nr 2. og han svare nej (sandheden) så er den i kiste nr 3. svare han ja (sandheden) så er den i kiste nr 2.
    2. 2 x Ja (løgn) og 1 x Nej (sandheden)
      Hvilket føre til at han skal lyve på det sidste spørgsmål.
      Hvis man så spørg om den er i kiste nr 2. og han svare ja (løgn) så er den i kiste nr 3. svare han nej (løgn) så er den i kiste nr 2.
    Denne fremgangs måde skulle gerne kunne afsløre hvilken kiste bæltet befinder sig i.
    Men det svare desværre ikke på det endnu mere spændeden spørgsmål hvad er der i de to andre kister....

Mvh Nikolaj
  • Det du gør er at spørger på denne måde

1. er bæltet i første kiste?
    2. er bæltet i første kiste?
    3. er bæltet i første kiste?
    så på de første 3 spørgsmål kan man enten få 2 forkerte svar og 1 rigtig eller 3 forkerte svar.
    så du ved om dit sidste spørgsmål er rigtigt eller forkert.
    4 er bæltet i andenkiste?
  • Er bæltet i kiste nr.1?

Er bæltet i kiste nr.1?

Er bæltet i kiste nr.1?

Er bæltet i kiste nr.2?

Hvis tre ens svar fås med hensyn til kiste 1 ved man at det er løgn og svaret på kiste 2 vil være sandt hvorefter man kan vurdere hvilken kiste bæltet er i.
    Hvis et svar skiller sig ud med hensyn til kiste 1 ved man at det er sandt og på den måde kan man igen vurdere hvilken kiste bæltet er i.
  • er bæltet i kiste 1
    er bæltet i kiste 1
    er bæltet i kiste 1
    er bæltet i kiste 2

Man spørger 3 gange om kiste 1

man får 4 valgmuligheder
    (1) ja , ja , nej
    (2) nej , nej , ja
    (3) ja , ja , ja
    (4) nej , nej , nej

ved 1 of 2 ved man at svaret som afviger er rigtigt.
    ved 3 alle ja så er det ikke kiste 1 og så er svar 4 rigtigt
    man spørger derefter om kiste 2
    hvis du kommer fra 1 eller 2 så ved du at svar 4 er forkert
    hvis du kommer fra 3 eller 4 så ved du at svaret er rigtigt
    og lige meget om han svarer ja eller nej så ved du svaret

håber du forstår min mening

mvh freken
    Freke er en af odin`s 2 ulve som vogtede ved hans side.

The post was edited 2 times, last by freken ().

• De 4 spørgsmål kan f.eks. være:
    1: Er bæltet i kiste 1?

2: Er bæltet i kiste 2?
    3: Er bæltet i kiste 2?
    4: Er bæltet i kiste 2?

Svares der:
    J,J,J,J eller
    N,N,J,J eller
    N,J,N,J eller
    N,J,J,N så er bæltet i Kiste 1.

Svares der:
    N,N,N,N eller
    J,J,N,N eller
    J,N,J,N eller
    J,N,N,J så er bæltet i Kiste 2.

Svares der:
    N,J,J,J eller
    J,N,J,J eller
    J,J,N,J eller
    J,J,J,N så er bæltet i Kiste 3.
  • Eftersom alkymisten kun vil svarer ja eller nej, går jeg ud fra at hvis spørgsmålet ikke kan besvares med et ja/nej, så svarer han ikke.

Vi starter med at nummerere kisterne med tallene 1, 2 og 3, hvorefter vil stiller samme spørgsmål 4 gange:

"Hvis nu jeg tænker på enten tallet 1 eller 2, ville nummeret på kisten med bæltet så være højere end det tal jeg tænker på?"

Da vi stiller samme spørgsmål fire gange, ved vi at det svar der er forskelligt fra de andre er det svar hvor han taler sandt.

Hvis det sande svar så er ja, så ved vi at bæltet ligger i kiste nr. 3, da 3 både er større end 1 og 2.

Hvis det sande svar er nej, så ligger bæltet i kiste nr. 1, da 1 ikke er større end 1 og 2.

Hvis bæltet ligger i kiste nr. 2, så vil han ikke svarer, da han ikke ved om jeg tænker på 1 eller 2, og derfor ikke ved om 2 er højere end det tal jeg tænker på.
  • Hej alle,

Svar:
    Heksen bør spørge 3 spørgsmål pegende på den samme kiste (lad os kalde den kiste 1).
    Er det denne kiste bæltet er i?

Og den sidste peges på et af de andre kister:

Lad os se på alle mulige kombinationer til de 3 første spørgsmål.

ja, ja, ja = alkymisten løj 3 gange og bæltet er i et af de andre 2 kister. Den 4. svar vil være den rigtige.
    nej, nej, nej = alkymisten lyver og bæltet er i kiste 1. Den 4. svar vil være den rigtige.
    ja, ja, nej = den næste svar vil være et løgn, da alkymisten allerede har brugt en rigtig svar.
    nej, nej, ja = det samme som ovenstående (og bæltet er i kiste 1)

Papagojen får 50 guld for at være den første der postede med korrekt svar.
    Nikolaj, liverpoljer_DK og freken vil hver få 30 guld.

I bedes skrive (via Conversations) til mig om på hvilket spilverden (DK) samt spillernavn i vil have guldet på.

Forneden kan i se hvem der har svaret korrekt:

Source Code

1. Indlægsnr 2: Papagojen - først til at svarer rigtig - 50 guld
    2. Indlægsnr 5: Nikolaj - 30 guld
    3. Indlægsnr 6: liverpoljer_DK - 30 guld
    4. Indlægsnr 7: sezio27
    5. Indlægsnr 8: freken - 30 guld
    6. Indlægsnr 9: Tigereye
    Images
    • Heltens eventyrer 3 - rejsen til egypten dag 3 lodtrækning.png

145.51 kB, 1,080×1,920, viewed 6 times
    Har du et spørgsmål? Du kan finde svaret her: Answers
    Nyttige links: Spilleregler, Server Status, Facebook Travian Danmark.

Medlemmer af Travian-Teamet arbejder på frivillig basis og er derfor ikke tilgængelige 24 timer i døgnet.