Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 4

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 4

Dag 4
    Det var et mirakel, men den gamle høker løj ikke og snart fandt den romerske patrulje, ledt af Mark og Tiberius, en lille hunnerlejr nede i dalen. Desværre for dem, var der flere af dem end de havde regnet med, men chancerne i kamp var næsten på lige fod.
    - Vi leder efter en romer, som I fangede for tre dage siden! - Råbte Mark til nomaderne.
    - Vær venlige at give ham tilbage til os, og vi vil ikke angribe! Ellers er der ingen der slipper levende væk herfra. Det vil ingen af os vel ønske?

Til hans overraskelse, kom en mand fra hunnerne for at forhandle.

- Romeren er i vores lejr, det har du ret i. Men hvis du besejrer os, er han det ikke mere. - svarede han. - En ting er sikker, i det øjeblik I angriber os, vil jeres ven dø. Men ... Vi kan lave en aftale.
    - Hvilken aftale? - spurgte Mark.
    - Min afdøde far, - som var leder af denne stamme - efterlod mig og mine 2 yngre brødre 17 smukke heste af en sjælden race, og fortalte os at vi skulle dele flokken så halvdelen går til den ældste søn, 1/3 til den mellemeste søn og 1/9 til min yngste bror. Vi kan ikke ignorere hans sidste ønske, men vi vil heller ikke dræbe hestene. Fortæl os hvordan vi kan løse problemet og vi vil give jer jeres romer tilbage.

Opgave 4: Hvordan kan de 3 sønner dele 17 heste så hver af dem får den andel de skal have? (Du skal dele 17 heste mellem 3 brødre uden at dræbe dem, og uden at vente på at der bliver født nogen føl).
    Jeres svar skal postes i denne tråd så jeres besvarelse er skjult og ingen andre kan kopiere jeres svar.
    Opgaven lukkes for nye indlæg d. 16. september 2017 kl. 14:00 UTC+2
    Har du et spørgsmål? Du kan finde svaret her: Answers
    Nyttige links: Spilleregler, Server Status, Facebook Travian Danmark.

Medlemmer af Travian-Teamet arbejder på frivillig basis og er derfor ikke tilgængelige 24 timer i døgnet.
  • Eminænt:

Romeren tilbyder en af sine heste, således at der nu er 18 i alt. Derefter opdeles hestene efter farens vilje:
    Den første får halvdelen: 9 heste
    Den mellemste får 1/3: 6 heste
    Den mindste får 1/9: 2 heste
    Dette giver i alt 17 heste.

Romeren kan således tage sin egen hest tilbage, og sønnerne har formået at få deres andel af de sjældne heste, uden at nogen er blevet snydt, og uden at romeren har mistet en hest.
  • Mark kan fange/finde en ekstra hest som han låner til hunnerne, så der nu er 18 heste.

Den ældste bror får 1/2 af de 18 heste dvs. 9 heste.
    Den næstældste bror får 1/3 af 18 heste dvs. 6 heste.
    Den yngste bror får 1/9 af de 18 heste dvs. 2 heste.
    I alt 17 heste, den sidste tager Mark tilbage eller slipper fri eller hvad han har lyst til.
  • De låner en hest, hvorefter brøkerne skal forlænges, så det giver 18 :)

1/2 kan forænges til 9/18
    1/3 kan forlænges til 6/18
    1/9 kan forlænges til 2/18
    Dermed får den ældste søn 9 heste, den mellemste får 6, mens den yngste får 2 .... altså deler de kun de 17 kameler - den sidste hest bliver så afleveret tilbage :)
  • Ved at opstille som brøker: 1/2, 1/3, 1/9 og derefter regulerer brøkerne, så nævner er ens fås: 9/18, 6/18, 2/18. Hvis disse lægges sammen fås brøken 17/18. Der tælles derfor kun 17 heste, og disse kan deles ud: 9 går til den ældste søn, 6 til den mellemste og 2 til den yngste.
  • 1/2 = 9/18
    1/3 = 6/18
    1/9 = 2/18

9/18 + 6/18 + 2/18 = 17/18. Der skal altså fordeles 17 dele ud af 18, desværre har brødrene kun de 17 og det kan altså ikke deles korrekt.

Hvis jeg lader min hest være en del af flokken, forøges flokken til 18 heste.
    Så kan den ældste bror tage 9 heste (1/2 af 18)
    den mellemste bror kantage 6 heste (1/3 af 18)
    og den yngste bror kan tage 2 heste (1/9 af 18)
    Så har de fordelt de 17 smukke heste af en sjælden race, og tilbage skulle min hest gerne stå. Den kan jeg uden problemer tage, da brødrene har fået deres andele.
  • Ældste = 9 heste
    Mellem = 6 heste
    Yngste = 2 heste

Mark inkluderer sin hest i deres flok, så der er 18 til deling blandt sønnerne.
    Den ældste får sin 1/2 af 18 = 9 heste
    Den mellemste får sine 1/3 af 18 = 6 heste
    Den yngste får sin 1/9 af 18 = 2 heste.

Derefter kan mark tage sin egen hest med hjem igen.

The post was edited 1 time, last by PSG ().

• man svarer ved at sige, at for romeren vil man give dem en ekstra hest som de skal være med til at deles.
    Derefter laver man så regnestykket med den ældste søn: 18/2 hvilket giver 9 heste til ham.
    Derefter laver man regnestykket for den mellemste søn: 18/3 hvilket giver 6 heste til ham.
    Til sidst vil man så kigge på regnestykket til den yngste: 18/9 hvilket giver 2 heste til ham.
    Hvis man summere de uddelegeret heste vil det kun give 17 heste, hvilket gør at man har en hest tilovers foruden den man har givet dem. Derfor tager man sin egen hest tilbage, og derfor kan man få romeren gratis.
  • Det korrekte svar er:

Den ældste søn: 9 heste
    Den mellemste søn: 6 heste
    Den yngste søn: 2 heste

Den nemmeste måde at finde ud af det, er ved at tilføje en ekstra hest til flokken. Derefter beregner vi 1/2 = 9 heste, 1/3 = 6 heste og 1/9 = 2 heste.
    9+6+2 = 17. Tricket er at 1/2 + 1/3 + 1/9 ≠ 1, det er faktisk mindre end 100%, derfor får brødrene lidt mere i deres andele.

Papagojen får 50 guld for at være den første der postede med korrekt svar.
    Phoenix_DK, Lou31 og exioz1105 vil hver få 30 guld.

I bedes skrive (via Conversations) til mig om på hvilket spilverden (DK) samt spillernavn i vil have guldet på.

Forneden kan i se hvem der har svaret korrekt:

Source Code

1. Indlægsnr 2: Papagojen - først med den korrekte svar - 50 guld
    2. Indlægsnr 3: Tigereye
    3. Indlægsnr 4: freken
    4. Indlægsnr 5: liverpoljer_DK
    5. Indlægsnr 6: Phoenix_DK - 30 guld
    6. Indlægsnr 7: An-d
    7. Indlægsnr 8: Lou31 - 30 guld
    8. Indlægsnr 9: JHMark
    9. Indlægsnr 10: sezio27
    10. Indlægsnr 11: Enehasd
    11. Indlægsnr 12: exioz1105 - 30 guld
    12. Indlægsnr 13: Nikolaj
    13. Indlægsnr 14: ShadingShadow
    14. Indlægsnr 15: PSG
    15. Indlægsnr 16: Glowingsnut
    16. Indlægsnr 17: Atlartz
    Display All
    Du kan finde opgave 5 på Heltens eventyrer 3: Rejsen til Egypten - Dag 5 hvor du har frem til den 18. september kl. 14 til at løse opgaven.
    Images
    • Heltens eventyrer 3 - rejsen til egypten dag 4 lodtrækning.png

167.7 kB, 1,080×1,920, viewed 0 times
    Har du et spørgsmål? Du kan finde svaret her: Answers
    Nyttige links: Spilleregler, Server Status, Facebook Travian Danmark.

Medlemmer af Travian-Teamet arbejder på frivillig basis og er derfor ikke tilgængelige 24 timer i døgnet.