Hero Adventures: Rakentajat - Päivä 4

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

Would you like to know what’s going on in the Tournament 2017 Finals?
Keep yourself updated by reading "The Corner"!

• Hero Adventures: Rakentajat - Päivä 4

Osallistut päivän kilpailuun kommentoimalla vastauksen tähän ketjuun. Ketju on moderoitu, ja kaikki vastaukset julkaistaan ja tehtävän voittajat julistetaan 24 tunnin kuluttua tehtävän aukeamisesta.

Lisätiedot seikkailusarjasta löydät täältä.

Päivä 4

"Ja kuinka ollakaan, joukkomme saapuivat gallialaisten kylään, ja arvaa mitä? Ne barbaarit eivät jättäneet yhtäkään sotilasta puolustamaan kyläänsä! Asukkaitakin oli vain kourallinen. Päätimme kuitenkin tuhota kylän vain osoittaaksemme voimamme. Tämä pakottaa heidät siirtymään kauemmaksi pohjoiseen. Gallien joukot ehtivät iskemään ensin, mutta onneksi puolustuksemme piti! Vain muutama sotilaistamme kaatui, vaikka nujersimme lähes koko galliarmeijan. Osa barbaareista karkasi pelkurimaisesti; toivottavasti sudet syövät heidät matkalla kohti kotia, jota heillä ei enää ole", Lucius Tarquinius Lepidus jakoi tuoreimpia uutisia ystävänsä Mark Atiliuksen kanssa.

"Heh, tuo on uskomaton voitto! Ja vieläpä noin helposti!" karavaanari hyppi innostuksesta.

"Kyllä", arkkitehti vahvisti. Äkkiä hän hykerteli ja lisäsi: "Ainoaksi tappioksi voidaan laskea kvestorimme, Quint Oppius Sabius."

"Mitä hänelle muka voisi tapahtua tuollaisen rauhallisen ryöstöretken aikana?" Atilius kysyi yllättyneenä.

"Hän joi liikaa gallialaisten viiniä ja lähti kävelylle kaupungin halki, kaatui ja mursi jalkansa", Tarquinius vastasi.

"Ja arvaan, että hänet pidätetään virastaan tämänlaisen käytöksen takia?" karavaanari uumoili.
    Pääarkkitehti kurtisti kulmiaan mutta ei sanonut mitään.

"Ei," hän vastasi pitkän tauon jälkeen, "hän on prefektimme poika, josta tehtiin kvestori juuri sen vuoksi. Eikä suinkaan hänen 'uskomattomien' taitojensa ja laajan tietämyksensä takia."

"Oho", Mark Atilius sai ainoastaan sanotuksi.

"Heh, Mark", arkkitehti jatkoi, "jospa tietäisitkään, millaiseksi tämä valtakunta muuttuu näiden "poikien" takia..."
    Hiljaisuus laskeutui kaksikon ylle.

"Minun perheenjäseneni, vaikka patriiseja ovatkin, ovat tottuneet saavuttamaan kaiken omin avuin", Tarquinius rikkoi hiljaisuuden jälleen. "Veljeni ja minä... Me kaikki palvelemme keisaria ja olemme sen vuoksi kunnioitettuja Rooman kansan keskuudessa."

"Oho!" Mark huudahti, tällä kertaa kunnioittavasti. "Ja kuinka monta veljeä ja sisarta sinulla on?"

"Sisarillani on veljiä yhtä paljon kuin minulla on sisaria korotettuna potenssiin kaksi", arkkitehti hymyili, "ja minulla on veljiä yhtä paljon kuin nuorimmalla sisarellani on sisaria korotettuna potenssiin kolme."

Tehtävä:

Kuinka monta veljeä ja sisarta Luciuksella on?

• Hah!
    Jos hänellä on 1 sisar, ja hänellä (sisarella) on yksi veli niin se potenssiin 2 on 1. Ja hänen sisarellaan on 0 siskoa jolloin 0 potenssiin 3 on 0. Eli arkkitehdillä on 0 veljeä ja 1 sisko. Jos arkkitehdillä olikin hahmoitusongelma eikä tiennyt kuka on veli ja kuka ei. Tässä on vastaus.

H.S
    Kiinalaiset keksi ruudin :teu08: , Saksalaiset keksi Travianin. Ja Jumala keksi ihmiset :saint:
  • VS:Luciuksella on 8veljeä ja 3sisarta

Sisarillani on veljiä yhtä paljon kuin minulla on sisaria korotettuna potenssiin kaksi.
    Lucius on sisartensa veli, joten veljiä perheessä on yhteensä 8+1.
    9 = 3^2
    9 = 9

ja minulla on veljiä yhtä paljon kuin nuorimmalla sisarellani on sisaria korotettuna potenssiin kolme
    8 = 2^3
    8 = 8
  • Oikea vastaus

Tehtävän pystyi suorittamaan myös pienellä päättelyllä, mutta mallivastauksena annetaan raa'an matemaattinen esitystapa. Merkataan Luciuksen veljien määrää kirjaimella X ja sisarten määrää kirjaimella Y.

"Sisarillani on veljiä yhtä paljon kuin minulla on sisaria korotettuna potenssiin kaksi" voidaan näiden kirjainten avulla ilmaista yhtälönä
    X + 1 = Y²

Yhden lisääminen johtuu tietenkin siitä, että myös Lucius on sisartensa veli.

"ja minulla on veljiä yhtä paljon kuin nuorimmalla sisarellani on sisaria korotettuna potenssiin kolme" voidaan puolestaan ilmaista yhtälönä
    X = (Y - 1)³

Sisarista vähennetään yksi - nuorin - ja lopputulos korotetaan kuutioon.
    Saamamme yhtälöpari voidaan ratkaista X:n suhteen, jolloin saamme yhtälön

Y² - 1 = (Y - 1)³ eli
    Y² - 1 - (Y - 1)³ = 0

Ratkaisemalla yhtälön esimerkiksi WolframAlphalla saamme Y:n mahdollisiksi arvoiksi joko 0, 1 tai 3.

Jos Y:n arvo olisi 0, X:n arvoksi tulisi -1, mikä on järjenvastaista.
    Jos Y:n arvo olisi 1, X:n arvoksi tulisi 0, mikä ei sovi tarinan kertomukseen Luciuksen veljistä Rooman valtakunnan uskollisina palvelijoina.
    Ainoa mahdollinen Y:n arvo on siis 3, jolloin X:n arvoksi tulee 8.

Siispä oikea vastaus on: Luciuksella on 3 sisarta ja 8 veljeä.

Tämän päivän voittajat ilmoitetaan hieman myöhemmin illalla. :)