Hjältens äventyr 4: Dag 2 - Prästinnan?

By using our site, you accept the use of cookies to make your visit more pleasant, to offer you advertisements and contents tailored to your interests, to allow you to share content on social networks, and to create visit statistics for website optimisation. More information

• Hjältens äventyr 4: Dag 2 - Prästinnan?

Dag 2: Prästinnan?

Mark och Nefertari begav sig till mötesplatsen tillsammans. De blev snabbt goda vänner och pratade om många olika saker. En dag frågade Mark:

– Du nämnde att din farmor var prästinna åt Sekhmet. Vad är du?

– Försök att gissa. – Nefertari log. – Försök att gissa. Jag har tre vänner: Amizi, Bennu och Phoeba.

• Är Amizi prästinna är Bennu det också.
    • Är Bennu prästinna, så antingen tjänar Phoeba också en gud, eller så är Amizi inte prästinna.
    • Är jag inte prästinna är Amizi prästinna, men inte Phoeba.
    • Är Amizi prästinna är jag det också.
    Uppgift: Hur många av oss blev prästinnor?

Skriv ditt svar som ett svar på detta inlägg.
    Spelarnamn och server måste anges i svaret till gåtan eller skickas i PM (via conversations) till mig (om du vill vara anonym).
    Det publiceras en del av hjältens äventyr om dagen och du kan lämna ditt svar tills nästa del är publicerad, dvs du har 24 timmar från publicering på dig att lösa gåtan.
    Svaren kommer att vara dolda för andra spelare tills vi väljer att visa dom.

The post was edited 3 times, last by Stellamini ().

• Dag 2 av hjältens äventyr är avslutad och rätt svar är att alla 4 är prästinnor.

Lösning:

Av påstående 3 får vi veta att om Nefertari inte är prästinna så är Amizi prästinna.
    Av påstående 4 får vi veta att om Nefertari är prästinna så är Amizi prästinna.
    Det betyder att Amizi är prästinna i vilket fall som helst.

Därför:
    Påstående 1, eftersom Amizi är prästinna så är Bennu också det.

Påstående 2, "antingen tjänar Phoeba också en gud, eller så är Amizi inte prästinna". Vi har redan kommit fram till att Amizi är en prästinna, så därför måste Phoeba också vara det.

Slutligen får vi genom påstående 3 veta att om Nefertari inte är prästinna, så är inte Phoeba prästinna, men vi har redan bevisat att Phoeba är prästinna vilket gör att Nefertari också är prästinna.

Så: Alla 4 är prästinnor!

Vinnarna kommer att annonseras vid ett senare tillfälle.