Var finns guldet?

By using our site, you accept the use of cookies to make your visit more pleasant, to offer you advertisements and contents tailored to your interests, to allow you to share content on social networks, and to create visit statistics for website optimisation. More information

• Var finns guldet?

En av härskarna i Travians länder var så imponerad av hjältens äventyr som han för ett tag sedan läst om i en gammal bok och det gav honom en idé. "Jag behöver verkligen sånt folk i min tjänst" tänkte han. "Varför inte ge liknande uppgifter så att jag kan hitta de smartaste människorna och få dom vid min sida?"
    Han kom så på den första gåtan och skickade budbärare för att annonsera det överallt.

Röd KISTABlå KISTAGrön KISTA
    Guldet är inte i den blå kistan. Guldet är inte i den här kistan.Guldet är i den här kistan.

Det finns 3 kistor här. 2 av dom är tomma. 1 av dom innehåller guld som jag gärna ger bort till den smartaste och lyckligaste personen bland mitt folk. Minst ett av påståendena på kistorna är sant och minst ett av dom är falskt. Var finns guldet?

Startdatum/tid05.06.2018 – 10:00 GMT+2
    Slutdatum/tid11.06.2018 – 10:00 GMT+2
    Vinnarna annonseras12.06.2018
    Vinnarna väljsslumpmässigt bland de rätta svaren
    Priser3 x 50 guld
    Guld-koden giltig på.SE (svenska servrar)
    Guld-koden giltig till31.12.2019
    För att vinna måste duSkriva ditt spelarnamn och server i samma post som ditt svar eller skriva ett PM (via conversations) till mig med ditt spelarnamn och server(om du inte vill avslöja för andra var du spelar). Observera: Du måste lämna ditt tävlingsbidrag som ett svar i denna tråd.
  • Guldet finns i röd kista.

Ev vinst skänks till Nisse kontot.
    During my armor I carry a corset

61 completed slow servers. Is that record? Currently playing server 62 and 63. 8o
    references her

Some nicks I had
    Lejonstjärna
    Bad ghost
    Brittny spers
    Think pink
    Naughty
    Jester
    Gummibjörn
  • Stellamini wrote:

En av härskarna i Travians länder var så imponerad av hjältens äventyr som han för ett tag sedan läst om i en gammal bok och det gav honom en idé. "Jag behöver verkligen sånt folk i min tjänst" tänkte han. "Varför inte ge liknande uppgifter så att jag kan hitta de smartaste människorna och få dom vid min sida?"
    Han kom så på den första gåtan och skickade budbärare för att annonsera det överallt.

Röd KISTABlå KISTAGrön KISTA
    Guldet är inte i den blå kistan.Guldet är inte i den här kistan.Guldet är i den här kistan.

Det finns 3 kistor här. 2 av dom är tomma. 1 av dom innehåller guld som jag gärna ger bort till den smartaste och lyckligaste personen bland mitt folk. Minst ett av påståendena på kistorna är sant och minst ett av dom är falskt. Var finns guldet?

Startdatum/tid05.06.2018 – 10:00 GMT+2
    Slutdatum/tid11.06.2018 – 10:00 GMT+2
    Vinnarna annonseras12.06.2018
    Vinnarna väljsslumpmässigt bland de rätta svaren
    Priser3 x 50 guld
    Guld-koden giltig på.SE (svenska servrar)
    Guld-koden giltig till31.12.2019
    För att vinna måste duSkriva ditt spelarnamn och server i samma post som ditt svar eller skriva ett PM (via conversations) till mig med ditt spelarnamn och server(om du inte vill avslöja för andra var du spelar). Observera: Du måste lämna ditt tävlingsbidrag som ett svar i denna tråd.

Efter lite funderingar så skulle jag gissa på röd. Minst ett påstående är rätt och minst ett är rätt. Om man går på det som står så är det ju grön, men ett av dessa påståenden är ju fel så grön kan det inte vara. Väljer man blå så innebär det att alla påståenden är falsk, vilket inte heller går. Alltså om jag inte gjort en tankevurpa så återstår bara röd kista . Så Röd kista är mitt svar :)
  • Svaret är RÖD !

Anledning :
    Eftersom minst 1 måste vara sann och 1 måste vara falsk så kan man utgå ifrån att BLÅ går inte för då blir ALLA 3 påstående falska
    GRÖN kan det inte vara eftersom då blir ALLA 3 påstående sanna
    Vilket bara lämnar röd kvar ! Vilket också stämmer för då är RÖD+BLÅ är sant och grönt är falskt! :)

Ignorera anledningen om den inte behövs!
  • Efter lite funderingar så skulle jag gissa på röd. Minst ett påstående är rätt och minst ett är rätt. Om man går på det som står så är det ju grön, men ett av dessa påståenden är ju fel så grön kan det inte vara. Väljer man blå så innebär det att alla påståenden är falsk, vilket inte heller går. Alltså om jag inte gjort en tankevurpa så återstår bara röd kista .
    Mulle på s2
  • Guldet är i den röda kistan!

Hur jag gjorde: De olika kombinationer av sant och falskt är SFF SFS SSF FSF FSS FFS men man märker att den röda och blåa kistan måste båda antingen vara sanna eller falska för att det inte ska leda till en motsägelse (det kan inte både vara sant och falskt att den inte är i blå kistan). Eftersom det måste vara minst en sann eller falsk så är den gröna falsk om de andra är sanna och sann om de andra är falska. Om båda är falska (FFS) så säger röd att den är i blå, blå att den är i blå men grön att den är i grön, vilket blir en motsägelse (den kan inte vara både i blå och grön). Om däremot båda är sanna (SSF) så säger röd att den inte är i blå, blå att den inte är i blå, grön att den inte är i grön, här säger för första gången inget påstående emot något annat påstående! (den är inte i grön och inte i blå) och eftersom den inte är i blå och inte grön så måste den vara i röd!

salmonsauce
    server 4 (se4)