Wielrennen

Would you like to know what’s going on in the Tournament 2017 Finals?
    Keep yourself updated by reading "The Corner"!

• Hebben we nog wielerliefhebbers op het forum? De Tour de France 2014 gaat morgen, 5juli beginnen. Wat zijn jullie kanshebbers voor het geel? Wat zijn jullie verwachtingen van de Nederlanders, gaan ze het net zo goed doen als vorig jaar. Brand hier maar los!
      Voor de mensen die het leuk vinden is er ook een Travian poule opgericht op scorito. Iedereen staat vrij om mee te doen.
      scorito.com/tour2014/travian-tour-de-france

The post was edited 1 time, last by Lightsun ().

• 'Tim The King' :p
      Ik ben voor Mollema (H)
      Vansinnes | Tjap Tjoy | SniPerX | Belastingdienst | Beau ter Ham | Makar
      Zoef de Haas | Ben de Biel | Doofenshmirtz | Hades

2e plaats Forummer van het jaar 2012 | 2e plaats Gezelligste Forummer 2013 | 2e plaats Beste Aanvaller 2016 | 2e plaats Beste Farmer 2016 | 2e plaats Grootste Spammer 2016
    • WIELRENNEN! zieke actie sport, kan iemand anders ook even een topic openen van het wk dammen?

ok ok, ik weet dat veel mensen verkikkerd zijn van de tour de france. Ik zie er de lol niet echt van in :p
      x3 Loes Willis (2007) -------------- x3 Hef (2010)
      x3 Fam. Bundy (2008) ----------- s7 Arminius (2013-2014)
      x5 BierBrouwers (2010) ---------- s4 City Wok (2013-2014)
      s1 Hillary Clinton (2014)---------- s3 Baconnodig (2014)
    • Leuk jongens, hoe meer zielen hoe meer vreugd!
      Een paar linkjes voor de mensen die nog niet zo op de hoogte zijn, eerst alle deelnemers + rugnummers:
      wielerflits.nl/nieuws/27491/to…lijst-met-rugnummers.html

En hier een voorbeschouwing:
      wielerflits.nl/nieuws/27646/to…beschouwing-etappe-1.html

Tour 2014: Voorbeschouwing etappe 1
      De 101e Tour de France gaat van start met een vlakke rit in lijn doorheen het Verenigd Koninkrijk. Le Grand Départ is gelegen in Leeds, Harrogate is gekozen als finishplaats van de openingsrit waarin de sprinters voor het eerst de degens zullen kruisen. Wie is zaterdag de snelste van het pak? WielerFlits blikt met een eerste van 21 voorbeschouwingen vooruit.

Parcours
      De openingsetappe tussen Leeds en Harrogate is iets meer dan 190 kilometer lang. Ondanks dat de rit het label ‘vlak’ krijgt, zijn er dankzij drie nijdige klimmetjes de nodige hoogteverschillen aanwezig.

De eerste helling van de dag, de Côte de Cray, bevindt zich na 68 kilometer van de wedstrijd. Deze klim van vierde categorie is met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1% gedurende 1,6 kilometer de minst lastige van de drie. Een veertigtal kilometer later doen de renners de Côte de Buttertubs aan, een helling van derde categorie met een gemiddelde stijging van 6,8% over een afstand van 4,5 kilometer. Met de Côte de Griton Moor (derde categorie) is de laatste klim van de dag gelegen op 61 kilometer van de aankomst. Deze is 3 kilometer lang aan 6,6%.

Van dan af aan kunnen de renners in gestrekte draf richting finishplaats Harrogate rijden, maar ook daar is het traject niet zo gemakkelijk als het lijkt. De slotkilometer loopt immers nog licht op, met een stijgingspercentage van ongeveer 2%. Ook dit lijkt een massasprint om de gele trui niet te kunnen voorkomen.

Favorieten volgens WielerFlits
      **** Marcel Kittel
      *** Mark Cavendish, André Greipel
      ** Peter Sagan, Arnaud Démare, Alexander Kristoff
      * Sacha Modolo, Danny van Poppel, Bryan Coquard, John Degenkolb

Eigen mening:
      Voor mij is ook Kittel de gedoodverfde favoriet, alhoewel een Cavendish in eigen land ook wellicht voor een gekke stunt kan zorgen. Een massasprint lijkt me 100% gegarandeerd en ik ben benieuwd of we op de smalle Engelse wegen veel val partijen gaan zien. Eerste week draait meestal om 2 dingen, massasprints en valpartijen. Ik heb er weer zin in! :D
    • tasjesdief wrote:

WIELRENNEN! zieke actie sport, kan iemand anders ook even een topic openen van het wk dammen?

ok ok, ik weet dat veel mensen verkikkerd zijn van de tour de france. Ik zie er de lol niet echt van in :p

Zeikzlet.

Heb de scorito ingevuld!
    • Ik ben geen wieler fan maar als Limburgse nationalist ga ik zeker de prestaties van Tom Dumoulin volgen!!!

Edit: Jammer, maar begrijpelijk ik ben te laat om het in te vullen.

The post was edited 1 time, last by Blue lions ().

• Kittel wint! Goed voor mijn poule. Jammer van Cavendish, maar dit was geheel eigen schuld. Ik denk dat het einde tour is. Hopelijk kan gerrans wel verder. Morgen wordt een leuke etappe met veel heuveltjes, zal later vandaag een voorbeschouwing en nabeschouwing posten.
    • Laatste nieuws is dat Cavendish hoogstwaarschijnlijk niks gebroken heeft.

Morgen wordt als ik het zo lees een leuke etappe met veel heuveltjes, dus geen massasprint en Kittel zal zijn gele trui hoogstwaarschijnlijk weer verliezen. Ik kan me vorig jaar nog herinneren, waar Sagan zijn hele ploeg de hele dag op kop heeft gezet om zo alle sprinters te lossen en heeft het uiteindelijk zelf kunnen afmaken. Vond het 1 van de mooiere etappes vorige Tour en kan ik me nog goed herinneren. Ik ben benieuwd of ze dat weer kunnen/gaan doen of dat dit parcours daar te zwaar voor is. Sagan geef ik een goeie kans maar vergeet ook niet renners als Valverde en wie weet Mollema of Slagter!

Tour 2014 rit 2
      Parcours
      Zoals gezegd krijgen we zondag een mini-uitvoering van Luik-Bastenaken-Luik. Drie klimmetjes van de vierde categorie, vijf van de derde en zelfs één van de tweede categorie, tekenen deze 201 kilometer lang rit tussen York en Sheffield. De eerste klim van de dag, die luistert naar de illustere naam Blubberhouses, doemt op na zo’n 45 kilometer. Vervolgens volgt een dikke twintig kilometer later de tussensprint van de dag in West Yorkshire.

Na de tussensprint gaat het eigenlijk direct omhoog en rondt het peloton een kleine twintig kilometer later de top van de tweede beklimming van de dag. Het derde en vierde bergje bevinden zich kort op elkaar rond Greater Manchester. Met de Holme Moss nabij Derbyshire (tweede categorie) begint vervolgens op zo’n zestig kilometer de finale. In de laatste 34 kilometer volgen de twee klimmetjes van de derde categorie en twee heuveltjes van de vierde categorie zich in rap tempo op. De top van het laatste bergje ligt op vijf kilometer van de streep en na een korte afdaling zijn de laatste vier kilometer vlak.

**** Peter Sagan
      *** Alejandro Valverde, Simon Gerrans
      ** Tom-Jelte Slagter, Michal Kwiatkowski, Rui Costa
      * Romain Bardet, Bauke Mollema, Tony Gallopin, John Degenkolb

bron: wielerflits.nl/nieuws/27664/to…beschouwing-etappe-2.html
    • Was te verwachten dat het wel een leuke etappe zou worden. Wel verrassend dat Nibali wint, terwijl iedereen waarschijnlijk Sagan verwachtte. Nibali op een goed moment ontstapt, Sagan had geen ploeggenoten meer en kan toch ook niet op elke ontsnapping reageren en had denk ik verwacht dat andere klassementsmannen als Froome achter Nibali zouden gaan maar ik denk dat Froome het ook wel best vond.

Tour 2014: Nibali verruilt tricolore voor geel, Mollema achtste

Vincenzo Nibali heeft in de Ronde van Frankrijk de etappe naar Sheffield op zijn naam geschreven. De renner van Astana kwam na een 201 kilometer lange rit over een heuvelachtig terrein als eerste over de finish. De Italiaan neemt de gele trui over van Marcel Kittel.

Zes vluchters
      Op de tweede dag door Yorshire kregen de renners een rit met negen beklimmingen voorgeschoteld. Vanuit het vertrek ontstond er een kopgroep van zes man. De Fransen Blel Kadri (AG2R), Perrig Quéméneur (Europcar), Armindo Fonseca (Bretagne-Séché), en Cyril Lemoine (Cofidis) vormden samen met de Amerikaan Matthew Busche (Trek) en de Spanjaard David David de la Cruz (NetApp-Endura) de eerste kopgroep van de dag. Even later maakte de Belg Bart De Clerq (Lotto-Belisol) de overstap. De zeven bleven vooruit, terwijl het eerste wedstrijduur met een gemiddelde van 40,2 kilometer werd afgelegd.

Lemoine verzamelde onderweg voldoende punten om de bergtrui over te nemen van Jens Voigt. Bij de beklimming van Holme Moss op ongeveer zestig kilometer van het einde spatte de kopgroep uiteen. De renners werden één voor één opgeslokt door het peloton. Kadri kon als enige overleven en bereikte als eerste de top. Marcel Kittel moest ondertussen het peloton laten gaan, zodat zijn gele avontuur al na één dag ten einde kwam.

Vroege hergroepering
      Bij de beklimming van Midhopestones werd Kadri na ongeveer 160 kilometer in de aanval te hebben gereden ingerekend door het peloton. Onder impuls van Garmin-renners Slagter en Talansky versplinterde het peloton. Voorin ontstond een uitgedunde groep met daarin de favorieten voor de eindzege, waarin Froome en Nibali zich goed omringd wisten.

Op de top van Oughtibridge pakten Pierre Rolland (Europcar) en Jean-Christophe Péraud (AG2R La Mondiale) de punten voor de bergtrui. Het Franse duo ging er samen vandoor, al schudde Rolland al snel zijn medevluchter van zich af. De klimmer behield een kleine voorsprong, maar werd op acht kilometer van het einde ingelopen door een door Cannondale aangevoerd peloton. De beslissing zou vallen op scherprechter Jenkin Road.

Jenkin Road

Spannende finale op Jenkin Road
      Op Jenkin Road kreeg het publiek een strijd tussen de grote namen van deze Tour te zien. Contador bepaalde tijdens een belangrijk gedeelte van de beklimming het tempo. Froome probeerde met een demarrage weg te geraken, maar slaagde daar niet in. Wel bereikte hij als eerste de top.

In de afdaling probeerden onder meer Fuglsang en Sagan te ontsnappen. Zij slaagden daar niet in, maar een poging van Nibali op minder dan twee kilometer van het einde was wel succesvol. De favorieten keken naar elkaar en slaagden er niet in het gat met Nibali te dichten. De Italiaan kwam solo als eerste over de finish. Hij hield twee seconden over en mag morgen in de gele trui vertrekken aan de derde etappe.

Tour de France 2014 (2.WT)
      Uitslag etappe 2: York-Sheffield (201 km)
      1. Vincenzo Nibali (Astana) in 5u08m06s
      2. Greg Van Avermaet (BMC Racing) op 2s
      3. Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quick Step)
      4. Peter Sagan (Cannondale)
      5. Tony Gallopin (Lotto Belisol)
      6. Michael Albasini (Orica-GreenEDGE)
      7. Andrew Talansky (Garmin-Sharp)
      8. Bauke Mollema (Belkin Pro Cycling)
      9. Tejay van Garderen (BMC Racing)
      10. Romain Bardet (AG2R La Mondiale)

Voor wie het nog niet gezien heeft of het terug wil zien, en met geweldig commentaar :)
    • Tour de France 2014: Voorbeschouwing etappe 3

Op maandag wordt het drieluik door Groot-Brittannië afgesloten met een vlakke etappe. Voordat het peloton naar Frankrijk gaat, staat er nog een typische sprintersrit op het programma. Kan Marcel Kittel voor Buckingham Palace zijn tweede etappezege boeken? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
      Van de drie etappes in Groot-Brittannië is de laatste het minst zwaar. In de 155 kilometer van universiteitsstad Cambridge naar hoofdstad Londen hoeft er amper geklommen te worden. Geen enkele gecategoriseerde beklimming is opgenomen in het parcours. Het moet dan ook gek lopen als deze rit niet eindigt in een massasprint.

Het is niet de eerste keer dat de Tour de France Londen aandoet. In 2007 won Fabian Cancellara hier de proloog. Destijds stonden duizenden mensen langs de kant. De verwachting is dat dit jaar opnieuw veel mensen op de koers zullen afkomen. Ook in de eerste twee etappes in Groot-Brittannië stond er immers indrukwekkend veel publiek langs de kant.

Het wordt de renners in London wat het parcours betreft niet moeilijk gemaakt. Het peloton zal in de slotfase langs enkele toeristische trekpleisters rijden om vervolgens tegenover Buckingham Palace te finishen. De aankomstlaan is vlak, waardoor niets een koninklijke sprint in de weg lijkt te staan. Ook de weersomstandigheden lijken gunstig. De kans op regen is klein.

**** Marcel Kittel
      *** André Greipel, Arnaud Démare
      ** Peter Sagan, Bryan Coquard, Alexander Kristoff
      * Danny van Poppel, Samuel Dumoulin, José Joaquín Rojas, Romain Feillu

Eigen mening:
      Grote kans op een massasprint. De enige vraag die er is, kan Giant de etappe controleren en krijgen ze hulp van anderen. Indien er een redelijk groepje weg kan rijden en Giant te weinig hulp krijgt van anderen ploegen bestaat er misschien een mogelijkheid voor de vluchters, maar ik denk met een aankomst in Londen, daar willen andere sprinters ploegen als Lotto en franse ploegen als FDJ en Eurocar ook wel voor rijden. Daarnaast is het de vraag of Nibali uberhaupt ze gele trui wil verliezen. Relatief korte etappe maar misschien zien we nog wel wat spektakel.